En bra blogg


Att skriva en bra blogg kan vara svårt eftersom många tycker en bra blogg är på olika sätt. Men här har ni iallafall några saker jag tycker en blogg ska innehålla för att vara en bra blogg! :)

Uppdateringen
Att uppdatera har en ganska stor betydelse för bloggen. Jag tröttnar iallafall att gå in på bloggar som är sega på att updatera. En lagom nivå enligt mig är 2-3 inlägg per dag. Sen skiljer det ju sig vilken typ av blogg man har, vilken "kvalité" ligger bloggen på os.v. Om man har en fotoblogg och lägger ner mycket tid på inläggen så räcker det ju i princip med 1-2 men om man istället följer någons vardag vill man ha 3-4 eftersom man vill veta vad bloggaren har för sig under dagen och sådär.

Variation
Det blir lätt enformigt att läsa om någons dagar hela tiden eller bara se en massa photoshop tips. Nej, variation ska det vara. Något man kan tänka lite på är att om man uppdaterar 3 gånger per dag kan man försöka uppdatera om 3 olika saker. En gång kanske man tipsar om en låt, andra gången berättar man om sin vardag och tredje dagen visar man några bilder. Ja, ni förstår.

Designen
Att ha en personlig design gör faktiskt rätt mycket. Det är designen som tar uppmärksamheten och får en att börja kolla runt i bloggen och läsa inläggen, eller har jag inte rätt? Min personliga åsikt när det gäller en bra design är att det är en enkel, stilren och snygg. Den behöver inte vara jättekomplicerad men bara den är personlig och liksom lyfter fram ditt innehåll och blogg så är den bra.

Bilder
En bild säger mer än tusen ord som man brukar säga. Att ha en bild i inlägget livar upp inlägget och får läsaren att intressera sig för inlägget. Så ja, en bild i varje inlägg är nästan ett måste. Ett inlägg utan bild då och då är okej, men gör det inte till en vana. Folk vill ha bilder that's it.

Variera gärna bilderna också. Man vill inte se samma typer utav bilder i flera inlägg efter varandra. Överkonsumera inte det här med bilder heller. Det är inte kul att scrolla, scrolla och scrolla för att slutligen komma till kommentera knappen. Vill du ha flera bilder är det bättre att du sprider ut det i olika inlägg eller gör ett inte allt för långt collage.

Skrivsättet
Vilket skrivsätt man använder på en blogg har faktiskt en väldigt stor betydelse. Försök att alltid vara gramatiskt korrekt. Använd stor bokstav, punkt, komma och försök att inte slarva med stavningen. Läs hellre igenom inlägget en gång till och kolla så stavningen är bra. Ett slarvfel då och då dör ingen utav men när det återkommer flera gånger börjar man faktiskt tröttna.

Sen gäller det ju att skriva på sitt eget sätt. En del skriver med humor, andra mer seriöst och ja alla har ju sitt egna lilla sätt att utrycka sig på så kör på ditt egna bara.

Nischad
Att nischa sin blogg är samma sak som att skriva om ett ämne. Man väljer att låta det mesta i bloggen handla om just en sak. T.ex. som min nisch är fotografering vilket ni förhoppningsvis inte har missat. En del andra väljer att skriva mode, sport, smink os.v. När man väljer att nischa sin blogg drar man en viss typ utav besökare till bloggen vilket krävs om man vill få mycket läsare.

Om man istället väljer att skriva om allt och inget drar man inte besökare på samma sätt eftersom många läsare kan tycka en del inlägg är intressant medans de andra inläggen inte är det. Om ni försår. Ni kan läsa lite mer om det här.

Kommentera här:

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0