Slarvfelen du kan undvika


Trött på att bilderna blir dåliga pågrund av slarv? Här ger jag dig lite tips hur du undviker sånna situationer.

1. Kontrollera inställningar:
Innan du sätter igång och fottar måste du kontrollera kamerans inställningar.
Kolla så att ISO:t inte är för högt och vitbalansen inte är helt fel. En bild med brus eller med
färgstick är inte kul att få.
Jag har många gånger glömt bort det och alltid blivit lika sur på mig själv.
Gör dig själv en tjänst glöm det inte!

2. Zooma in:
Ibland när jag har varit ute och fotat har det hänt att jag tagit en bild och sedan kollat på skärmen.
Bilderna ser självklart knivskarpa ut. Glad över att jag tagit många skarpa bilder laddar jag in bilderna på datorn. När jag sedan öppnar bilderna i photoshop ser dom inte alls lika skarpa ut som dom gjorde i kameran.
För att undvika att just det händer måste du zooma in redan på kameran.
Zooma in, kolla dig omkring i bilden och se om bilden i själva verket vart skarp
eller om du måste ta en ny bild.
Praktiskt taget nästan alla bilder ser skarpa ut på kamerans skärm så jag säger bara
zooma in och ta reda på om den verkligen är skarp.

3. Se till att ha kameran redo:
Ett tag innan du ska fotografera kan det vara bra att kontrollera minnet på kameran och ladda batteriet. Riktiga fotografer har alltid extra batterier och minnen med sig. Så ett extra batteri och ett till minne är ett bra förslag att införskaffa sig. I annat fall får du vara duktig med att ladda batterier och tömma kameran på bilder väldigt ofta, så du slipper uppleva något som är perfekt att fotografera och batteriet eller minnet till kameran är fullt.

Kommentera här:
Postat av: Juliee

fin blogg!!:)

lust att följa varandra på bloglovin?:)

2010-08-01 @ 19:47:27
URL: http://juullliiiieeeee.blogg.se/

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0