Att fixa utväxten

En fejkblondins värsta hårproblem måste vara utväxten. Men med hjälp utav ett lager i photoshop kan man få sina problem att försvinna. Så det tänkte jag visa nu:



1. Du börjar med att öppna ett kurvlager. Lager -> Nytt justeringslager -> Kurvor. I kurvlagret tar du tag i mitten utav kurvan och drar den en bit uppåt. Som jag har gjort på bilden ovan. Hela bilden ser nu väldigt ljus ut.


2. Eftersom att vi inte vill att hela bilden ska vara såhär ljus så börjar vi med att inventera lagermasken. Alltså gör den svart. Var noga med att markeringen ligger på lagermasken (den jag ringat in på bilden). Använd sedan kommandot Ctrl + I.


3. Nu är effekten döljd igen. Använd nu en vit pensel och måla vid utväxten. Det är viktigt att penseln är mjuk alltså helst 0 i hårdhet och att du sätter penselns opacitet på ungefär 50-65. Måla sedan fram det resultat du vill ha.

Om du tycker att du vill ha ljusare är det bara att du drar kurvan lite högre upp. Tycker du resultatet blev lite för mycket är det bara att du sänker opaciteten på kurvlagret. På så sätt kan du få håret att passa in.


Här har vi då det färdiga resultatet. Sen kan man ju välja att ta i lite mer eller lite mindre, men jag hoppas ni förstår principen.

Ja, jag hoppas ni förstår hur jag gjorde, om inte annat är det bara att fråga!

Kommentera här:

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0