Gymnasieval




Snart är det dags för gymnasievalet.  Det där valet man har pratat om sedan i höstas, valet man har funderat massvis på och valet som sägs vara livsavgörande.  Efter att ha lyssnat på massvis med information och skolor som alla sägs vara bäst är det snart dags att välja.

Frågan är ju den, hur ska man veta vad som är bäst för en själv? Var man kommer trivas bäst? Var man får bäst utbildning? Och hur ska man kunna läsa av alla denna reklam som är kring alla skolor och lyckas hitta den där skolan som passar och är lämpad för en själv?

Jag har turen att ha rätt bra koll på vad jag vill och hade redan innan en rätt bra koll på vad jag vill gå för typ av linje. Något jag inte tror alla har. Det här med gymnasieval är enligt mig väldigt roligt just på grund utav att man kan välja precis vad man vill och börja inrikta sig på saker man tycker är kul.

För min del är jag väldigt säker att mitt första handsval blir samhällsvetenskap på Thoren Business School. Jag var elev för en dag där i början utav veckan och trivdes väldigt bra där. Deras upplägg på lektionerna verkade passa mig väldigt bra och eleverna verkade motiverade med vad de höll på med och det tycker jag också är väldigt viktigt. Sedan får jag inte glömma lärarna och miljön, två rätt så viktiga aspekter, lärarna verkade väldigt bra och skolan är väldigt fräsch med en varierad studiemiljö.

Nästa vecka ska jag kika in mitt förhoppningsvis andra handsval, sam media på Risberska. Vi får se hur det blir med det men jag tror det passar mig väldigt bra också. Oavsett hur mitt val blir är jag helt säker på att det blir bra, jag har skrotat allt som har med ångest och göra. Det blir som de blir och går som de går, jag kan inte göra mer än vad jag tror är rätt och speciellt livsavgörande tror jag inte valet är, även om det fortfarande är viktigt.

Kommentera här:
Postat av: Natalie - Country music fan

Vilken läcker blogg du har! :)

Jättefin design för övrigt!



Ta hand om dig, kram!

2012-01-19 @ 23:26:09
URL: http://nataliedahlberg.blogg.se/
Postat av: Elin

RISBERGSKA!!

2012-01-21 @ 10:56:15
URL: http://moaelinfrida.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Jag förstår din beslutsångest! Gymnasieval är viktigt, men det är inte avgörande. Men mitt råd till dig är att söka en så "bred" utbildning som möjligt, så att du har chansen att läsa vidare på universitet sen. Och genom att välja exempelvis samhäll, så har du ju möjligheten att välja till extra kurser och testa på. Jag läste samhäll-ekonomi och valde till foto, programmering, extra psykologi, marknadsföring m.m. Jag fick i och med det en bred utbildning och kunde sedan välja och vraka på universitetet. Nu läser jag kultur, samhäll och mediagestaltning och är i vår utbildad inom foto, radio, film, utställning, sociala medier m.m. Också brett, men fullt av möjligheter :) Lycka till med allt och glöm inte bort att ha roligt! Skolan är till för att få möjligheten att testa på så mycket man bara orkar! Vet man inte vad man vill bli stannar man i skolan ett tag till och testar på saker tills man hittar rätt :)

2012-02-22 @ 10:18:14

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0