Porträtt tips - Komponera


Alla kan lära sig ta bra bilder. De där skolkortsbilderna, när en modell ler, ljuset är korret men bilden är egentligen bara allmänt vanlig. En liknande bild har säkert tagits en miljon gånger om inte fler. Sånna bilder är bra de också, men inte alltid och inte hur många som helst.

Att ta kreativa bilder:
När man lärt sig ta sånna där bilder är nästa steg att börja ta kreativa bilder. Att prova nya vinklar, att ta en bild uppfrån, en bild nerifrån, låta modellen kolla ut ut kameran, ner, upp ja vad som helst. Här sätter verkligen bara fantasin gränserna. Många gånger kanske det bara ser konstigt ut, men ibland händer det att du får en sån där kanon bild som inte är sådär vanlig utan sticker ut lite mer.

Att placera:
Något som kan vara bra att ha i huvudet är gyllene snittet. Tänk dig svenska flaggan. För att få en bra harmoni i bilden krävs det att motivet är lite mer åt antingen vänster eller höger. Om du sätter motivet i mitten känns bilden inte alls lika bra. Ut och prova med er! Ofta är en sån sak som man inte ens behöver tänka på utan man känner det själv när man komponerar en bild. Vad som känns bra och vad som inte känns bra. Jag gjorde det helt omedvetet och hade ingen aning om gyllene snittet men det kan vara bra att ha det i bakhuvudet ibland.

Självklart finns det undantag när bilder blir bra utan gyllenesnittet också mycket beror helt på vilken typ av bild, om bilden är stående eller liggande och om det är en inzoomning eller inte.

Det här är helt mina egna åsikter och på det sättet jag gör.

Kommentera här:
Postat av: JENNIFERFOTON

Hej! Jag har veckans bild på min blogg varje vecka och du får jätte gärna mejla en bild till [email protected] så kan du bli veckans bild och finnas i menyn!

Hoppas du är med!



(förlåt om du inte gillar detta!)

2011-06-16 @ 18:16:31
URL: http://jenniferfoton.blogg.se/
Postat av: EMMAS

fin bild :D

2011-06-16 @ 19:56:15
URL: http://perssoneemma.blogg.se/
Postat av: rebecca ( F O T O )

tack för tipsen:)

2011-06-20 @ 18:56:37
URL: http://rrrebeccah.blogg.se/

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0