Hur mycket kan man skönhetsretuschera?

Något jag har funderat lite över är hur mycket man kan skönhetsretuschera en bild. Alltså hur långt kan man egentligen gå. Men efter att jag läst och hört mycket utav folks åsikter kring det har jag iallafall kommit fram till en liten tumregel jag tycker är bra att hålla sig till i de flesta fallen.

När man träffar en människa i verkligheten tänker man inte ofta på finnar, leverfläckar os.v. men när man i själva verket fångar någon på bild syns ofta sånna saker man inte lägger märke till i verkligheten väldigt tydligt. Så var går gränsen? Hur mycket kan man redigera bort.

Jag tycker att man kan börja med att kolla om det är något som stör i bilden. Allt som inte stör behöver du inte röra alls. Är det små finnar som man i princip inte tänker på i verkligheten är det bara att redigera bort de, men är det istället någon leverfläck som man lägger märke till i verkligheten så är det viktigt att den är kvar. Tycker man att leverfläcken/ar stör väldigt mycket kan man alltid dämpa ner den lite. Det är ofta så att leverfläckar syns mycket mer på bild än vad de gjorde i verkligheten innan. Jobbet man gör i photoshop är ju egentligen bara till för att försöka få bilden att se ut som det var när bilden togs.

Kort sagt,tänker du på det i verkligheten ska det finnas på bild med.


Ett bra exempel på en alldels för mycket redigerad bild. Hyn ser alldeles för plastig ut.

Kommentera här:

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0