Porträtt tips - Inställningar


Fotografera på programläget AV:

Något som man ska tänka på när man fotograferar är inställningarna. Fotografera aldrig på dom automatiska lägena, där får du ingen kontroll över inställningarna och kameran gör i själva verket allt arbete åt dig. När jag fotograferar porträtt brukar jag fotografera på Av (tror det är A på Nikon kameror). I det läget ställer jag in bländaren och ISOt medans kameran räknar ut slutartiden åt dig. Ändrar sig ljuset vilket det i princip alltid gör ibland, fixar kameran det åt dig.

I det hel manuella läget måste man ändra slutartiden så fort ljuset ändrar sig, vilket är ganska ofta och precis som ordet manuell säger så måste du ställa in det själv. Det är ganska jobbigt att hela tiden ropa "VÄÄÄNTA, VÄÄNTA" till modellen när man måste ändra slutartiden för att inte få över eller underexponerade bilder. När man också ska ha koll på bländaren och fokuspunkterna missar man lätt många bra bilder. Därför föredrar jag AV. Slutartiden ställer sig själv beroende på ljuset och hur jag ställde in ISOt och bländaren, det går snabbt och man slipper det eviga ställa in och ställa om. I Av läget går det också snabbt och smidigt att byta bländare.

Använd låga bländartal:

När man fotograferar porträtt är det viktigt att välja låga bländartal så som f/1.8, f/2.8, f/4 os.v.. När man väljer låga bländartal får man ett kort skärpedjup. Alltså fokus långt fram i bilden. Modellen blir skarp och bakrunden suddig. Jag personligen brukar fotografera runt f/2.8-f/4.

Objektivets skarpaste bländare (Kan vara lite krånligt om det här med inställningar är helt nytt för dig):
Objektivet har alltid sin skarpaste bländare två bländarsteg upp från den lägsta bländaren. Nu till det lite svåra. Från början fanns det bara bländare f/1.8, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, os.v. men nuförtiden har dom lagt till bländare så som f/2.5, f/3.5, f/4.5, f/7.1, f/9, f/10 os.v. de är halvsteg och har lagts till för att man alltid ska kunna få rätt exponering.

Nu tillbaka till det här med bländarsteg, när du ska tänka två bländar steg upp ska du tänka två bländarsteg från de bländarsteg som fanns från början innan alla halvsteg kom (1.8, 2.8, 4, 5.6, 8). Egentligen behöver man ju inte vara jättenoga med det där. Men det kan vara bra och känna till iallafall. När jag fotograferar med mitt 50mms objektiv som har ljusstyrka 1.8 brukar jag försöka fotografera runt bländare 4 eftersom det är min skarpaste bländare. Bländare 4 är ju två steg från 1.8, om ni förstår vad jag menar!

Sammanfattat: Fotografera på Av läget och låt slutartiden ställa in sig själv. Du hinner då fånga många bilder du annars skulle ha missat och slipper ändra slutartiden hela tiden. Fotografera på låga bländartal för att få ett kort skärpedjup. Bakrunden blir då oskarp och du får fram modellen i bilden. Sträva alltid efter att fotografera med ditt objektivs skarpaste bländare. Bländaren som är två steg från den längsta bländaren ditt objektiv kan få.


I den här bilden använde jag bländare 5. Både ögonen vart skarpa och mestadels utav ansiktet. Men kollar man istället ner på halsen och resten utav bakrunden så är den oskarp. Vilket gör att hon framträder fint och man liksom leds in i bilden.

Okej, det här vart ett riktigt tekniskt inlägg. De andra tipsen har inte så mycket med inställningarna att göra. Fortsättningen kommer imorgon!

Det här är helt mina egna åsikter och på det sättet jag gör.

Kommentera här:
Postat av: Pia -Smilinggirls!

sv: Okej, roligt! :) Jag hamnade hos en vän och tar det lugnt nu :)

2011-06-15 @ 19:46:24
URL: http://smilinggirls.blogg.se/
Postat av: Ebba

Hej tack för tipsen! läste allt och lärde mig mycket av det!

2011-06-15 @ 21:49:44
URL: http://ebbastrombom.blogg.se/
Postat av: Fanny

SV: Ellerhur är det!

Läs gärna mitt sista inlägget om tjejers unga kroppar!

2011-06-15 @ 22:41:31
URL: http://fannymeliina.blogg.se/

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0