Att fotografera porträtt - Bakrunden


Jag vet att jag stavade bakgrund fel, men jag orkar inte göra om bilden.
Något man ska tänka på när man fotograferar porträtt är bakgrunden. Den gör mer i bilden än vad man tror.


När du fotogragerar ska du alltid sträva efter att ha en jämn bakrund utan störande detaljer. Det är just sånna saker som drar blicken från modellen till bakrunden.

Det jag oftast fotograferar i är open shadow. Och vad är då open shadow?
Jo det är skuggan som bildas när solen lyser igenom någonting t.ex. träd och buskar. Kolla exemplet bilden nedan. Man skulle kunan säga att skuggan som bildas är "öppen" och ger ett väldigt fint och bra ljus och något som kallas bokeh.


Open shadow är skuggan som blir när solen lyser igenom t.ex. löven i träden eller buskar. Man placerar modellen framför busken/trädet och fotograferar på samma sätt som ovan.

I en kombination med en stor bländare (f/2.8 - 4.0) får man något som kallas bokeh. De runda ringarana som ni säkert sätt i en del bilder.


Bokeh är ofta väldigt fint som bakrund och man får fram modellen i bilden. Därför fotograferar jag ofta i open shadow.

Okej en kort repetion:
För att få en fin bakrund krävs det att man fotograferar i open shadow. Skuggan som blir när solen lyser igenom buskar eller t.ex. löven i träden. Fotograferar man också med en stor bländare (f/2.8 - 4.0) får man något som kallas bokeh. Bokeh är en väldigt bra bakrund och man får fram modellen på ett bra sätt.

Här hittar ni mina tidigare porträtttips:
Inställningar och Komponera

Kommentera här:
Postat av: yo

ville bara önska dig en trevlig helg :)!

2011-07-08 @ 23:38:10
URL: http://yosirinan.blogg.se/
Postat av: Anonym

vilket bra tips! får ta o testa :)

2011-07-09 @ 10:40:37
URL: http://natalies.se
Postat av: Julia

- här, är allting super duper ! :)

va, gör durå ?

2011-07-09 @ 11:32:11
URL: http://juliaofsweden.webblogg.se/
Postat av: Sara

Bra tips :)

2011-07-09 @ 11:42:28
URL: http://aamaziing.blogg.se/

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0