Fotografera


Jag har tänkt lite på en sak. Fotografera. Vad tänker ni på när ni hör det ordet? Jag tror dom flesta tänker på någon som tar kort. Det var det första som kom upp i mitt huvud också, men när man tänker lite djupare så är det verkligen så sjukt mycket mer.

Tänk dig att du är ute och har en fotosenssion med en kompis. Hon står där och poserar och du ska försöka knäppa så bra bilder som möjligt på henne/honom. Du ska ha kontroll över kameran, ha kontakt med modellen och samtidigt försöka ta så bra bilder som möjligt. Det kanske låter enkelt? Men det är inte bara att klicka på slutarknappen som så många tror. Det krävs mycket tänkande, arbete och fantasi för att ta en riktigt bra bild.

Man ska ha kontroll över kamerans inställningar så som ISO, bländare, vitbalans och slutartid. Dom sakerna ska man också kombinera ihop så dom passar just den tidpunkten. Man ska också fundera ut bra vinklar, bakrunder och på det lyckas få en väldigt bra kontakt med modellen för att få en bra bild. Allt det här ska gå fort också.

Nästa gång du ser en bra bild någon fotograf har tagit, tänk då på att det ligger en stor hjärna bakom den. Det krävs så mycket mer än att bara klicka på en knapp. Fundera lite på det.

Och det här med autoinställningar på kameror. Bilderna kan bli bra, visst det kan dom men inte hälften av så bra dom skulle kunna bli. Tänk dig kameran som en vän, om du låter han/henne göra hela jobbet kommer ni aldrig bli bra vänner och kunna samarbeta bra. Ni kommer då inte heller kunna ta riktigt bra bilder.

Mitt tips till er som använder autoinställningar (låter kameran fixa alla inställningar) när ni fotar, lär er hur man använder kamerans inställningar och börja fota på riktigt. Det tar tid att lära sig men ge inte upp, det är först när du förstår din kamera du kommer inse hur grymt fotogarfering är. Det är värt det!

Och glöm inte - Det är bara du själv som hindrar dig från stt komma dit du vill.

Kommentera här:

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0