FOTOTIPS: Vitbalansen

Många nybörjare som inte riktigt har greppat allt det här med foto, har kanske aldrig riktigt brytt sig om vitbalansen. Man låter den stå på auto hela tiden och bryr sig inte så mycket mer om den, man tar korrekta exponerade bilder, men när man väl laddar in bilderna på datorn blir färgerna helt annorlunda än vad dom tidigare var i verkligheten. Sätt stopp för det genom att börja bry dig om vitbalansen.

Vad är en vitbalans?
Vitbalans spelar en ganska stor roll i att få fram rätt färger i en bild. Det är ett sätt att ändra färgtemperaturen i bilden(alltså vilken nyans bilderna går i) t.ex. att undvika färgstick. Oftast är poängen att man vill ha bilder som ser ut som motivet gör i verkligheten och det har man vitbalansen till hjälp.

Om jag inte inte hittar någon passade vitbalans? Man får olika nyanser med olika vitbalanser. Det finns många olika färdiga vitbalanser att välja mellan t.ex. molnigt, soljus, inomhus, lysrör och auto. Om man nu inte skulle hitta någon som passar kan man göra sin egen vitbalans, om man nu skulle vilja ha en vitbalans mellan t.ex. auto och monligt. Jag har inte så bra koll på det utan brukar använda mig utav dom vitbalanser som redan finns, för mig räcker det gott och väl. Men vill du göra en egen vitbalans får du ta reda på det på andra sätt.




Ni ser att nyanserna i bilderna skiljer sig väldigt mycket beroende på vilken vitbalans man använder och ändå är det här inte en bild som skiljer sig mycket alls mot vad det skulle kunna göra.

Vilken vitbalans ska jag använda? Mitt tips är att testa dig fram, vilken vitbalans passar när och vilken ger mest färg. Jag kan inte ge er något konkret tips om vilken du alltid borde använda. Det beror helt på kamera, objektiv, ljus, motiv, var du är och andra inställnigar på kameran. Jag brukar prova mig fram för stunden. Jag gillar molnigt i många fall och tycker bilderna brukar få klara färger, men andra gånger passar den inte alls och hudtoner blir gula.

Har vitbalansen någon betydelse?
Vitbalansen är enligt mig minst lika viktig som bländare, ISO och slutartid.Den kan förändra en bild väldigt mycket. Så gör dig själv en tjänst, glöm den inte.

Fottar du i RAW format gåt vitbalansen att ändra i efterhand.  Nu tänker jag inte gå in på vad RAW format är men bilden är sparad utan någon digitalbehandling, till skillnad från JPG. Vilket gör att vitbalansen går att ändra i efterhand utan att försämmra kvalliten.

Kort sammanfattning:
Prova för stunden vilken vitbalans som du tycker passar bäst just i det ögonblicket. Vitbalansen spelar en stor roll i jakten på att få en perfekt bild.

Lite kort om vitbalansen, eller ja kort och kort, har suttit här i någon timme och skrivit det här nu. Kom ihåg att jag inte är något proffs och dömer helt från eget huvud. Alltså med den fakta jag kan.

Kommentera här:

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0