FOTOTIPS: Få sommarkänsla i dina bilder



Inte så stor skillnad på just den här bilden.
När jag redigerar bilder och vill få fram en slags sommarkänsla finns det lite småknep jag brukar tänka på. Det här beror ju självklart på hur bra bilden är innan och vad man vill få fram med den men ungefär såhär brukar jag göra.

När jag redigerar bilder och vill få fram en slags sommarbild är det första jag brukar tänka på ljus och färg. Har man en bild som är ljus med starka och klara färger är det svårt att koppla det till något annat en sommar. För att få fram just det där brukar jag använda mig utav nivåer, nyans/mättnad och intensitet/kontrast.

Jag börjar med nivår för att ljusa upp bilden lite om det behövs. Sedan går jag in på nyans/mättnad och drar upp mättnaden lite, inte mycket det är viktigt att det inte ser för onaturligt ut, så dra bara i den lite.
Till sist går jag in på intensitet/kontrast och drar upp intensiteten lite. Kontrasten provar jag mig fram för att se vad som passar just den bilden.

Det är inte så svårt, det är bara att pröva sig fram och se till så det inte blir för färgrikt, om det inte är det resultet du vill ha då. Vad jag vet finns dom här verktygen i dom flesta photoshop och antagligen i dom flesta andra program också.

Kommentera här:
Postat av: Hedvig

Tack tack!:D

Fin bild;)

2010-06-12 @ 12:09:22
URL: http://heeddaas.blogg.se/
Postat av: Anonym

fint :)



sv: ja det gör det verkligen !

2010-06-12 @ 12:38:30
URL: http://baracaroliine.devote.se
Postat av: JULIA - fashionbyjulia

SV: Tacktack! :D Hoppas du får en toppen dag

2010-06-12 @ 12:58:33
URL: http://fashionbyjulia.blogg.se/

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0