Tips på fotoböcker


Här kommer en recension på mina fotoböcker. Kanske hittar du en bok du vill köpa?


1. Fotoguiden:
Andledningen till att jag kallar det här en bok är för att det finns minst lika mycket fakta i den som en vanlig bok. Just det här nummret skulle jag kalla ett nybörjarnummer. Det finns allt en nybörjare behöver veta om sin kamera för att sluta anväda "sikta och skjuta" metoden. Dom förklarar allt på ett bra sätt och med ett ganska enkelt språk. Dom tar upp det mesta man behöver veta bland annat hur du lär dig din systemkamera och många bra lösningar i kniviga situationer.
Tillämpad för: Den här passar jättebra för nybörjare. Om du inte riktigt har greppat det här med vitbalans, ISO och alla inställningar på kameran är den här tidningen verkligen perfekt för dig. Om du istället redan kan mycket om kameror funkar det som en bra uppfräschare.
Betyg: 5/5 för att vara en tidning är det mängder av bra fakta.
Pris:

2. Digital fotografi - Scott Kelby:
Scotts bok Digital fotografi är lite annorlunda mot många andra fotoböcker.Vi säger att ni är ute och fotar tillsammans.Du frågar honom om hur du ska göra när du fotar i motljus. Då drar han inte igång något snack om hur kameran fungerar och rabblar massa kamera termer. Han säger bara hur du ska ratta på kameran för att lösa problemet. Precis som om ni skulle skulle vara ute och fota som kompisar. Boken innehåller många tips om allt mellan hur man fotar människor till hur man gör fejk panorama. Med lite humor här och var och många klockrena tips som faktiskt fungerar är det här en riktigt bra bok.
Tillämpad för: Har du lärt dig det här med ISO, bländare och slutartider är den här boken något för dig. Du behöver inte vara proffs på det men iallfall så du har förstått det lite och vet vad det handlar om. Jag läste den innan jag kunde så mycket om fotografering och jag lärde mig lite men det är först nu när jag vet hur det fungerar som jag verkligen kan ta in och förstå det mesta han snackar om. Så lite erfarenhet är bra för att kunna uppfatta det mesta i boken.
Betyg: 5/5 med massor av grymma tips gör Scott Kelby än till en bättre fotograf.
Pris:

3. Kreativ fotografering med rätt exponering - Bryan Peterson
Vill du lära dig grunden om hur exponeringar verkligen hänger ihop? Bryan förklarar allt om exponeringar på djupet och också på ett sätt som är förstårligt. Han kommer också med många knep och småtips som hjälper dig i ditt fotande.
Tillämpad för: Den här boken fick mig att se på exponeringar från en annan vinkel. Den är inte så lätt skriven men han förklarar allt på ett bra sätt som man förstår. Den här passar egentligen både nybörjare lite mer efarna fotogarfer bra du vill lära dig allt om exponeringar på djupet.
Betyg: 3/5 en bra bok, men ett ganska svårt språk ibland.

4. Digital fotografi andra delen - Scott Kelby

Del 2 är som en fortsättning på den första boken av digital fotografi. Den tar vid där den andra boken slutade och och tilläger mycket som inte var med i den andra boken. Eftersom boken är väldigt lik den första gäller samma recension som den. Med inslag av humor och massor av bra tips är den här boken i samma klass som den första.
Tillämpad för:
Se Digital fotografi ovan.
Betyg: 5/5 en mycket bra bok med massor av användbara tips.

Allt är skrivet av mig. Puh! tog ett bra tag att skriva säger jag bara.

Kommentera här:
Postat av: sandra

tack!



och åh, kanon att du gjort såhär! ska direkt köpa fotoguiden så jag kan lära mig lite mer (: tack!

2010-08-03 @ 12:49:34
URL: http://wearenowhere.blogg.se/

Att kommentera:
Om du gillar min blogg och vill följa den på ett smidigt sätt
så är bloglovin ett bra alternativ bloglovin
Vill du att jag följer dig är det bara att du klickar iväg en kommentar :)

Är det något du undrar över som inte har med inlägget att
göra hänvisar jag till blogresponse
Ni får ett snabbare svar och det underlättar mycket för mig!



Det är helt okej att kommentera anonymt men glöm inte att jag alltid ser din IP-adress.
Vill du ha svar på kommentaren måste du skriva en mailadress eller hemsida/blogg så jag kan svara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0